Mistrzowie eksportu okien i drzwi

Ocena: 0
2159

W ciągu ostatnich dziesięciu lat udział sprzedaży zagranicznej w całkowitych przychodach krajowych producentów stolarki otworowej niemal się podwoił i obecnie sięga już ok. 50-55%. W tym czasie Polska stała się największym eksporterem okien i drzwi w Europie. Eksperci szacują, że rok 2018 zamknął się wzrostem eksportu rzędu 11,1% r/r. 

Fot. Okpol 

 W ich ocenie widoki na 2019 r. także są dobre: zaobserwujemy dalszy wzrost udziału eksportu w strukturze sprzedaży branży rzędu 5–8% r/r. 

Być prymusem
Firmy z branży okien i drzwi potrafią świetnie prosperować nawet w okresie gorszej koniunktury w gospodarce. Teraz również są prymusami. W czasach gdy hamowanie eksportu staje się faktem, stolarka otworowa wypracowała solidne wzrosty sprzedaży zagranicznej. Pierwsze dane za 2019 r. pokazują, że motorem wzrostu na początku roku jest Wielka Brytania, gdzie w 2018 sprzedaż rosła wolniej niż w poprzednich latach z uwagi na obawy przedsiębiorców związane z nieuporządkowanym brexitem, ale już przełożenie daty brexitu na 31 października może na tyle poprawić wyniki branży, że osiągnąć mogą one nawet maksimum prognozowanych wartości. 

Fot. Velux 

Jakość i cena
Największe przyrosty sprzedaży zagranicznej stolarka otworowa notowała właśnie w czasie kryzysu finansowego ze względu na wysoką jakość polskich produktów przy jednocześnie stosunkowo niskich cenach, dzięki czemu zagraniczni dystrybutorzy okien i drzwi poprawiali konkurencyjność swojej oferty i mogli uzyskiwać wyższe marże. Wzrosty w latach 2009–2014 spowodowały, że wartość polskiego eksportu stolarki otworowej praktycznie zrównała się z niemieckim. W kolejnych latach Polska wyszła na prowadzenie i utrzymuje je do dziś. Jest to ważne w kontekście ostatnich rewizji w dół prognoz dla państw strefy euro. Można spodziewać się, że dzięki efektowi substytucji droższego asortymentu tańszym i nadal istotnej dla dystrybutorów za granicą jakości, hamowanie rozwoju poszczególnych branż w Polsce będzie wolniejsze niż w Europie a sama stolarka otworowa znajdzie się wśród branż, które powinny najmniej ucierpieć z powodu spowolnienia w gospodarkach zachodnich.

Okno na Europę 
Ponad 90% zagranicznej sprzedaży polskich producentów trafia na rynek Unii Europejskiej. Najwięcej, bo aż 1/3 produkcji, kupują Niemcy (33%). Ważnymi odbiorcami są też Francja (11%) i Wielka Brytania (10%). Rynki z mniejszym udziałem, ale z wysoką dynamiką wzrostu sprzedaży to m.in. Włochy, Holandia i Irlandia. Sukces na rynkach unijnych polska stolarka okienna i drzwiowa zawdzięcza także m.in. wcześniejszym inwestycjom w zakłady produkcyjne. Polskie fabryki są bardzo zaawansowane technologicznie i mają nowoczesne parki maszynowe. Mogą dzięki temu oferować dystrybutorom atrakcyjne ceny. Polskiemu eksportowi sprzyja także długotrwale utrzymujący się kurs euro powyżej 4,2 zł. To pozytywnie wpływa na marże. 

Fot. Fakro 

Okno na świat 
Polskie drzwi i okna wędrują także na rynki poza UE. Do najważniejszych odbiorców należą m.in.: Szwajcaria, Norwegia, Stany Zjednoczone i Rosja. Część polskiej produkcji stolarki otworowej trafia także na pozaeuropejskie rynki pośrednio przez dystrybutorów z Europy Zachodniej. Obecny udział sprzedaży poza Unią Europejską sięga ok. 7–8%. Średnia dla branży w całej Unii jest niemal 3-krotnie wyższa i wynosi ok. 21–24%. Rynki pozaunijne to duże możliwości rozwoju. Już teraz obserwuje się rosnące znaczenie polskich eksporterów na takich odległych rynkach, jak np. Azerbejdżan (gdzie polskie wyroby kojarzą się z wysoką jakością Made in EU) oraz na rynkach Bliskiego Wschodu, gdzie polskie przedsiębiorstwa mają szansę skorzystać na planowanych inwestycjach liczonych w miliardach dolarów. Jednak wejście na rynki pozaunijne nie jest proste i producenci stoją przed dużym wyzwaniem. 

Opracowano na podstawie analizy eksportu polskiej stolarki budowlanej przygotowanej przez Santander Bank Polska.

Źródło: Dachy, nr 6 (234) 2019

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Artykuły ekspertów

- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy